Marokko in Rotterdam

Als je met de conservator van Huis Sonneveld op reis gaat naar Marokko krijg je ongevraagd ook allerlei informatie over het interieur van de museumwoning. In eerste instantie is het een interessante en nonchalante aanvulling van louter kennis, maar eigenlijk ligt dat veel genuanceerder. Dat bleek al toen ze mij een bijzondere foto voorschotelde. Daarop was te zien hoe in de jaren dertig in Marseille een Nederlandse auto op een schip werd getakeld dat later in Marokko zou worden gebruikt om op tapijtenjacht te gaan. Nu werd ik pas echt nieuwsgierig!

De witte villa aan de rand van het Museumpark in Rotterdam stamt uit de jaren dertig. Hij werd destijds bewoond door de familie Sonneveld, die tot de culturele elite van Rotterdam behoorde. Albertus Sonneveld was een van de directeuren van de Van Nellefabriek en gaf aan architectenbureau Brinkman en Van der Vlugt de opdracht een vrijstaand huis voor zijn gezin te ontwerpen. Het gezin verhuisde in 1933 naar de villa, zonder ook maar iets uit hun oude woning mee te nemen. Ze gingen niet alleen in een ander huis wonen, maar pasten ook hun levensstijl aan, conform de smaak van de avant-garde. Albertus raakte geinspireerd door de vele zakenreizen naar Amerika en maakte met zijn gezin een radicale ommezwaai naar een moderne leefstijl. Huis Sonneveld verrast ook vandaag nog door de bijzondere architectuur, kleurrijke design en innovatief gebruik van techniek.

De vloerkleden waren, evenals de overige onderdelen van de stoffering in Huis Sonneveld, gekocht bij Metz & Co. De meeste tapijten van deze interieurzaak werden gemaakt in een tapijtfabriek in Rabat in Marokko. De Sonnevelds gingen zelfs met de auto naar Marokko om zelf het tapijt voor in de woonkamer uit te zoeken. De veelal kleurrijke, met de hand geknoopte wollen tapijten fungeerden als de ‘natuurlijke’ en artistieke tegenpool van de meer anonieme, koele en industrieel geproduceerde, stalen buismeubelen.

Blog-Fair-Fabrics-Huis-Sonneveld-stalen-buismeubels

Precies die combinatie van primitieve geometrische patronen met moderne interieurs worden nu herontdekt en opnieuw veel toegepast. De oude Berber symbolen zorgen voor een persoonlijk, maar ook tijdloos interieur met een internationale sfeer. Marokkaanse tapijten lenen zich erg goed voor interieurs met zowel Oosterse, Scandinavische of alternatieve invloeden.

Een gedeelte van de collectie Marokkaanse tapijten van Fair Fabrics is tijdens een fotosessie vastgelegd in Huis Sonneveld. Op het moment van de sessie was er in de museumwoning een interventie te zien door Inside Outside/ Petra Blaisse. Haar was gevraagd te reageren op het originele interieur van de woning.

Blog Fair Fabrics Huis sonneveld 01

* bronnen: Petra Timmer; Metz & Co Amsterdam Den Haag | huissonneveld.nl | Brinkman en Van der Vlugt; modern wonen in 1933. Huis Sonneveld